בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ציונות, אהבת הארץ, ראיית השונות שבארץ ישראל – פעילות ליום הזיכרון / יום העצמאות.
המשחקים במפגש
הכנת דגל ישראל קבוצתי
פעילות סופר מיוחדת המתאימה לאירועי יום העצמאות ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
ראשית נפתח את הפעילות בשאלה – מהי ארץ ישראל בשבילי?
ניתן לדייק את השאלה ב – מה התמונה או התמונות שעולות לי לראש כשאני שומע את המילה "ישראל"?
בתחילת הפעילות נפתח דיון על מהי ארץ ישראל, מהי מדינת ישראל, למה התשובות של כל אחד ואחת הן כל כך שונות. נדבר על כור ההיתוך שקיים במדינת ישראל, על השוני התרבותי, יתרונותיו וחסרונותיו ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנו.
לאחר מכן נחלק טושים ודפי A4 לכל משתתף ונבקש מכל המשתתפים לצייר על הדף את התמונה שעלתה להם לראש כשהם שמעו את המילה "ישראל". נוכל לראות בפעילות את המגוון התרבותי במדינה שלנו בכך שנראה ציורים כמו: פלאפל, דגל ישראל, סמל החטופים, ג'חנון, כוס קידוש ועוד.
לאחר שכלל הילדים יציירו את מה זה "ישראל" עבורם, נעבור למשימה הבאה: נחלק למשתתפים דבק סלוטייפ ונבקש מהם להדביק את כל הדפים יחדיו לדגל גדול ומשותף. חשוב להסביר למשתתפים שלא ידביקו את הדפים בצורה כזו שדף אחד מסתיר את השני אלא בצורה כזו שרואים את כל הציורים כדגל.
בקבוצה של 30 משתתפים הייתי ממליץ לסדר את הדפים בצורה כזו שיהיו 5 דפים לאורך ו6 דפים לרוחב, בכך הדגל יהיה גדול ומלבני.
לבסוף נחבר את הדגל שיצא למקל מטאטא ונקבל דגל ישראל מקורי, מגוון ויפה.
את הדגל ניתן לתלות בכיתה או בכל מקום בו המשתתפים ירצו שהוא יהיה.
ציוד לפעילות
- דפי A4
- צבעים: טושים,עפרונות, גירים וכדומה.
- דבק סלוטייפ (רצוי שיהיה 4-5 יחידות שכמה ילדים יוכלו להדביק בו זמנית).
- מספריים (לחתוך את הדבק).
- מקל מטאטא.
ערכי הפעילות
אהבת הארץ – בפעילות נתחבר לארץ ישראל, למשמעות שלה עבורנו, לייחודיות שלה ולחשיבות שלה.
ראיית השונות ומתוך כך קבלת השונה – תוך כדי הפעילות נבין כמה גוונים יש לארץ ישראל, כמה צבעים יש לה, כמה השקפות, כמה תרבויות. נבין שאנחנו שונים מהאחר והאחר שונה מאיתנו וזה בסדר! כולנו חלק ממשהו גדול, ממדינה מדהימה, מעם מדהים שעל אף השונות יש כל כך הרבה במשותף. נוכל להשליך את הדיסוננס שבין השוני והדימיון שבינינו לעוד המון דברים בחיים.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה לדעתכם למדנו בפעילות?
- עם אילו דברים שהחברים שלכם לכיתה ציירו אתם מזדהים ועם אילו לא? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.