בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה, מנהיגות ,יצירתיות ותכנון.
המשחקים במפגש
הכספת
פעילות מאוד מיוחדת שדורשת עבודה צוותית ויצירתיות ברמה גבוהה.
ב"כספת" הילדים לא מתחלקים לקבוצות קטנות אלא עובדים כקבוצה אחת, ביחד!
אז ככה, ראשית נסדר את החבל בצורת מעגל סגור, ובתוך המעגל נסדר פלטות ממוספרות ממספר 1 ועד מספר +25-40, תלוי בכמות הילדים בקבוצה.
הפלטות יהיו מסודרות בתוך כל שטח המעגל בצורה אקראית, כלומר כל מספר במקום אחר, לא על פי סדר כלשהו.
נסדר את הילדים לכל אורך היקף המעגל וכך נתחיל את הפעילות.
אז מה חוקי המשחק?
על הילדים "לפתוח את הכספת" הלוא היא המעגל עם הפלטות הממוספרות. איך עושים זאת? מטרת המשחק היא לדרוך על הפלטות הממוספרות בסדר עולה ממספר 1 ועד למספר הגבוה ביותר בזמן הנמוך ביותר (לשם ההתלהבות ניתן להכניס פה תחרות בין כיתות/קבוצות אחרות).
כלומר, ילד אחד נכנס למעגל דורך על מס' 1 ויוצא, נכנס ילד שני דורך על מס' 2 ויוצא וכן הלאה וכן הלאה…
במשחק יש 2 חוקים בלבד!
- כל הילדים בקבוצה צריכים לקחת במשחק, זאת אומרת כולם צריכים לדרוך על פלטה לפחות פעם אחת.
- אסור ששני ילדים יהיו בתוך המעגל בו זמנית. כשאחד נכנס למעגל על הקבוצה לחכות שהוא יצא על מנת שיכנס הבא אחריו.
(כמובן שלא לנהוג באלימות פיזית או מילולית זה קו אדום שבלי קשר למשחק לא חוצים אותו).
חשוב לשים דגש על כך שאלו החוקים היחידים במשחק מכיוון שבהתחלה הילדים ינסו כל מיני דרכים בהן ילד נכנס, ילד יוצא וכן הלאה.
אך שוב המטרה של הילדים היא להצליח לעשות את זה בזמן הקצר ביותר! אף אחד לא אמר שהם לא יכולים להזיז את הפלטות בצורה כזו שיהיה להם הכי נוח… זוהי חשיבה מחוץ לקופסא שננסה לקראת סוף הפעילות להביא את הילדים אליה כדי שגם יתאמצו ויחוו את הסוגיות העולות תוך כדי המשחק וגם יחוו את חווית ההצלחה לקראת סוף הפעילות.
לכן ברגע שהם מתקשים לעבור את הדקה וחצי 2 דקות נגיד להם:
"חברים אני מזכיר שיש רק 2 חוקים במשחק! למי יש רעיון יצירתי לאיך נוכל לרדת בזמן באופן משמעותי מבלי לעבור על החוקים האלו?" ומכאן ניתן להם "לשבור את הראש" על הרעיון הטוב ביותר כדי שיצליחו בזמן הנמוך ביותר.
(נ.ב: כיתה של 12 תלמידים הצליחה לעשות את המשימה ב- 2.92 שניות).
לרוב יקח לכיתות הרבה זמן להגיע למחשבה יצירתית בנושא והם יצטרכו לקבל רמזים מאיתנו, אך כיתה שמגיעה לרעיונות יצירתיים במהירות נמשוך אותה לקצה ונראה מה סף המסוגלות שלה בתוצאה.
נקודה חשובה
במשחק נוכל לראות לעיתים כל מיני חיכוכים, ויכוחים ואפילו הרמת קול בין תלמידים בפעילות הזו מכיוון שבהרבה סיטואציות כל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו (רצון להנהיג בכוח). נשים לב שזה לא מדרדר לאלימות אך לא נתערב ונמנע את הויכוחים כל כך מהר! כל עוד זה בגבול הטעם הטוב ניתן לזה לקרות ונדבר על הסיטואציות בסיכום בסוף השיעור!
ציוד לפעילות
- חבל לסימון המעגל.
- פלטות עץ (או כל חומר אחר) ממוספרות מ1 עד 30-35 פלוס מינוס.
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה לשם הגעה לתוצאה משותפת. בלי שיתוף הפעולה הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה. לשם הצלחה במשימה הילדים יצטרכו לחשוב מחוץ לקוספא, במידה ולא יעשו זאת ישארו בזמנים מאוד גבוהים. המשימה מאלצת אותם לחשוב.
מנהיגות – איך נחליט מה הקבוצה תעשה אם לכל אחד יש רעיון משלו? האם ניתן למישהו אחד לקחת את המושכות לידיים או שנלחם על השליטה שלנו? המשימה תפגיש את הילדים עם הסיטואציה הנ"ל.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה הרגיש לעבוד כקבוצה?
- מה חשוב כשאנחנו עובדים בקבוצה?
- השוואתיות, איך אנחנו מודדים את עצמנו? על פי תוצאה חיצונית או על פי יעד אישי? מתי זה נכון ומתי זה נכון?
- מה עדיף בעבודת צוות? אחראי שינהיג את המשימה או שכל אחד ינהיג את עצמו?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.