קצת על הפעילות
ראשית, בתחילת הפעילות נחלק את הילדים לקבוצות קטנות של עד 6 ילדים בקבוצה וננחה את הקבוצות לעמוד במעגל סביב אחד השולחנות של הכיתה.
כאשר קבוצה עומדת במעגל סביב השולחן היא תקבל את האביזרים בהם הקבוצה תשתמש לשם בניית המבוך.
כל קבוצה תקבל: דבק סלוטייפ, מספריים (בשביל לחתוך את הדבק), את האביזר ממנו יבנו את המבוך ו"גולה" אותה יעבירו במבוך כשיסיימו לבנות אותו.
הדבר הכל כך מיוחד במשימה הזו שניתן לבצע אותה עם מינימום אביזרים והיא עדיין תהיה אחת המשימות היותר מהנות עבור הילדים. את המבוך ניתן לבנות מציוד כמו קפלות (קרשי עץ), קשים, ניירות, עפרונות וכדומה.
בסוף לא משנה באיזה ציוד נשתמש, מטרת המשימה תישאר זהה – לבנות את המבוך הכי מיוחד ומאתגר שאפשר.
לאחר שכל קבוצה תבנה את המבוך המיוחד שלה ותתנסה בו, ננחה את הקבוצות לעבור לשולחן של קבוצה אחרת ולהתנסות במבוכים נוספים, דבר המדרבן את הקבוצות לבנות מבוך מאתגר שקבוצות אחרות לא יצליחו לפתור אותו כל כך בקלות 🙂
ציוד לפעילות
- דבק סלוטייפ.
- מספריים.
- קפלות עץ/ ניירות/ עפרונות/ קשים/ כל דבר שנבחר לבנות ממנו מבוך.
- שולחן של בית ספר.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
כיתות א'-ב': בפעילות המבוך בכל הגילאים המשימה נשארת די זהה ולא משתנה יותר מידי, מה שכן משתנה זה מורכבות המבוך והציוד ממנו יבנו המשתתפים אותו.
בכיתות א'-ב' כמו ברוב המשימות יש להימנע מאתגרים קשים מידי ולשמור על רמת אתגר שתאפשר להם להנות מהמשימה. במשימת המבוך חשוב להסביר לילדים לפני המשימה טוב טוב כיצד בונים מבוך ומהי מטרת המשחק.
כמו כן לא הייתי נותן לכיתות אלו לבנות מבוך מציוד כמו דפים, אלא מחלק להם ציוד כמו קשים או קפלות כדי להקל עליהם בתהליך הבנייה. כמובן שלאחר שאנו רואים שהקבוצה הבינה את המשימה ניתן להם לבטא את מלוא היצירתיות שלהם בבניית המבוך!
כיתות ג'-ד': בכיתות אלו נעלה את רמת האתגר בכמה דרכים:
- ניתן להם לבנות חלקים מהמבוך עם דפים, כלומר חלק מהמבוך הם יבנו עם הקשים או הקפלות עץ שלנו וחלק מדפים אותם יצטרכו לקפל בצורה יצירתית.
- נאתגר אותם לבנות בתוך המבוך "חדרים" בגדלים שונים כאשר כניסה של הגולה לתוך חדר במבוך מזכה את הקבוצה במס' נקודות, לדוגמה: חדר גדול = 5 נקודות, חדר בינוני = 10 נק', חדר קטן (הכי קשה להכניס אליו גולה) = 20 נק'.
אלו כמה דרכים לאתגר את המשתתפים, כמובן שקיימות עוד המון דרכים יצירתיות להפוך את המשימה ליותר אתגרית.
כיתות ה'-ו' ומעלה : בכיתות הגדולות ניתן לייצר אתגרים אפילו יותר משמעותיים:
- נבקש מהם לבנות גשרים ו"ראמפות" במבוך שהגולה תצטרך לעבור.
- בניית מבוך מדפים בלבד! משימה סופר מאתגרת שתאלץ את המשתתפים לצאת מהקופסא ולחשוב כיצד ניתן לבנות מבוך מהנה ומאתגר מדפים.
- ננחה את המשתתפים לבנות מבוך כמה שיותר יפה ואסתטי.
ניתן לקחת את משימת המבוך להמון כיוונים ואתגרים, אך לדעתי, הילדים יצירתיים מטבעם ומבלי הנחיית המדריך יבנו דברים מיוחדים שאנחנו כמדריכים יכולים רק ללמוד מהם. לכן לפעמים עדיף לתת להם לעוף עם הדמיון שלהם ופשוט לא להפריע 🙂
ערכי הפעילות
בפעילות המבוך ניתן לראות כיצד ערכים שונים באים לידי ביטוי. ראשית עבודת הצוות ושיתוף הפעולה – המשתתפים עובדים בקבוצות קטנות בהן יצטרכו לשתף פעולה, לעבוד ביחד, להקשיב לרעיונות של חברים שלהם, ואף לעיתים לוותר על הרעיונות שלהם לטובת החברים. מתוך זה הם יונקים המון ערכים ומשפרים את הדינמיקה הקבוצתית שלהם.
כמו כן, המשימה דורשת מהם המון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא – על מנת לבנות מבוך מהנה ומאתגר הקבוצה מתבקשת לחשוב ולהביא לידי ביטוי את המחשבות ויצירתיות שלהם.
כמובן שתוך כדי הפעילות נתקל בכל מיני סיטואציות חברתיות, ויכוחים וחוסר הסכמות שנוכל לנתח יחד עם הילדים וללמוד מהן המון!
בהצלחה רבה 🙂 👏