בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עזרה הדדית והקרבה.
המשחקים במפגש
משחק חימום – כדור / סקוואט
משחק מצחיק במיוחד לחימום הגוף והמוח.
נעמיד את הילדים במעגל של 10-15 ילדים – אפשר כמה מעגלים בהתאם לכמות הילדים .
כל מעגל מקבל כדור והילדים יכולים להתחיל להתמסר במעגל באופן אקראי, אך יש טוויסט מעניין!
כאשר ילד מקבל כדור, ה"שכנים" שלו במעגל, כלומר מי שמימינו ומי שמשמאלו עושים סקוואט/ נוגעים ברצפה.
המטרה היא לצבור כמה שיותר נקודות חיוביות וכמה שפחות נקודות שליליות.
איך מקבלים נקודה חיובית? כשהשכן שלי מקבל כדור ואני יורד לסקוואט בזמן קיבלתי נקודה חיובית.
איך מקבלים נקודה שלילית? 2 דרכים:
- השכן שלי קיבל כדור ולא עשיתי סקוואט בזמן (תוך שנייה פלוס מינוס).
- השכן שלי לא קיבל כדור/אני קיבלתי כדור ועשיתי סקוואט.
נקודות נוספות למשחק:
- משתתף שעושה טעות יורד ל10- שכיבות סמיכה/כפיפות בטן / סקוואטים – ככה נעבוד עם הילדים על מוטיב ספורטיבי.
- ניתן להפוך את זה לתחרות כך שמי שטועה יוצא מהמשחק עד שנשאר במעגל זוג אחרון.
- ניתן להוסיף מוטיב תחרותי – הראשון מבין השכנים שיורד לסקוואט זוכה ב- 2 נקודות / מנצח.
המשחק המרכזי – תופסת עכברים
משחק כיפי, ספורטיבי ומאתגר בו המטרה המרכזית של הילדים היא לעזור אחד לשני!
תופסת עכברים היא סוג אחד של תופסת שכאשר מישהו נתפס הוא עומד במקום, פותח רגליים ומרים ידיים (כדי שידעו שהוא פסול). בשביל שהנתפס ישתחרר ויחזור לשחק, משתתף אחר צריך לעבור בין רגליו וכך הוא מחזיר אותו למשחק.
בתחילת המשחק נבחר כמה תופסים ביחס של תופס ל6-8 נתפסים בשביל לשמור על המשחק מאתגר – כלומר בכיתה של 30 תלמידים נבחר 4-5 תופסים. כל סבב אורך 3-4 דקות ואז נבחר תופסים חדשים, זאת על מנת שכל מי שרוצה להיות תופס יוכל לעשות זאת.
התחרות בין התופסים היא כמובן מי תפס הכי הרבה נתפסים, אך התחרות בין הנתפסים היא אחת: מי המשתתף שהציל / שחרר הכי הרבה חברים !
בכך המוטיבציה של הילדים לעזור אחד לשני תהיה גבוהה, ומכאן נוכל לפתח שיח על מה אני מרוויח בחיים מלעזור לאחרים.
כמה נקודות חשובות
- כשמשחררים חבר ועוברים מתחתיו עושים זאת אך ורק מלפנים! זאת על מנת שלא תהיה התנגשות ראשים בין אחד שמגיע לשחרר מלפנים ואחד שמגיע מאחור.
- אי אפשר לתפוס מישהו שנמצא באמצע שחרור חבר אחר. נחכה 3 שניות ונמשיך לרדוף אחריו.
- המשחק בנוי על אמון, כל ילד בסוף כל סבב יגיד כמה חברים הוא שחרר. נשים דגש בתחילת הפעילות שהכי חשוב יותר מלהצליח זה לומר את האמת ולהיות אמין. "אני מאמין לכולם, אבל מי שאני אגלה ששיקר לי לא אוכל להאמין לו יותר…"
- במידה ויש עניינים בין בנים לבנות (בעיקר בכיתות ג'-ה') – נחזק אותם להתערבב ולעזור אחד לשני – בן שמשחרר בן או בת שמשחררת בת שווה נקודה אחת. בת שמשחררת בן או בן שמשחרר בת שווה 2 נקודות.
- דגשים בטיחותיים: תופסים לתפוס בעדינות, לשים דגש על הכיוון ממנו אנחנו מצילים (רק מקדימה).
ציוד לפעילות
- 2-3 כדורים למשחק חימום.
ערכי הפעילות
עזרה הדדית, הילדים נמדדים על כמות החברים להם הם עזרו, לא תעזרו? לא תצליחו במשחק!
כמו כן המשחק מביא את הילדים להקרבה מסויימת מכיוון שברגע שאני רץ לעזור לחבר אני מסכן את עצמי בלהיתפס, מכיוון שאני פחות מרוכז בתופסים. מכך ניתן ללמוד שגם בחיים לפעמים אצטרך להקריב מעצמי בשביל אחרים אך בסוף גם זה לטובתי.
ערך נוסף שעולה בפעילות הוא האמון. אף אחד לא סופר לילדים כמה הם הצילו, רק הם סופרים לעצמם. הם יכולים לשקר ולהגיד מספר ממש גבוה כדי לנצח והם יכולים להגיד את האמת גם אם היא לא כזו "מרשימה"
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- באילו עוד סיטואציות בחיים אנחנו מרוויחים מלעזור לחברים?
- האם כשאנחנו מקריבים מעצמנו ועוזרים לחברים אנחנו דווקא נפסיד מזה? אם כן למה? אם לא למה?
- האם חשוב שנשמור על אמון ונאמר את האמת או שזה לא כזה חשוב? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.