כיום כאשר הילדים מבלים את רוב זמנם סגורים בתוך כיתת לימוד או אל מול צג של מכשיר דיגיטלי כלשהו, כל יציאה לטבע היא הזדמנות להתפתח וללמוד דברים חדשים.
צוותי החינוך בבתי הספר נדרשים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים, הילדים של היום חכמים מאוד, דעתנים ולא ממהרים להתמסר לשיטות לימוד מיושנות. ככל שצוות בית הספר מתמיד יותר בהשקעה בפיתוח יכולת חשיבה מחוץ לקופסא כך הילדים מפיקים יותר ערך מהפעילויות ומשתפים פעולה בשמחה.
איך אפשר לשלב פעילויות ODT בשגרת לימודים?
מורה טוב הוא הרבה יותר ממורה שמצליח להביא את הילדים להישגים גבוהים עם דגש על ציונים גבוהים. איכות של הוראה נבחנת גם בהקניית ערכים, מיצוי יכולות אישיות, העצמה, פיתוח כישורים חברתיים.
עם פעילויות ODT הצוות החינוכי מצליח גם ללמד את החומר הלימודי וגם להעניק לתלמידים ערך מוסף. יציאה מהכיתה יוצרת חוויה חדשה שמגדילה את הסיכויים לרכישת ידיעות חדשות והפנמת תכני הלימוד. ילדים ומבוגרים לומדים חומר חדש טוב יותר כאשר הלימוד מתבסס על התנסות.
פעילות ODT הופכת את הלימוד למהנה יותר ובאותה הזדמנות גם מלמדת את הילדים לעבוד בצוות, לשתף פעולה, להנהיג, לעזור זה לזה, לנצח וגם להתאכזב. בחצר בית הספר קיימות אפשרויות לפעילויות ODT פשוטות, מהנות ובעלות ערך רב.
אלו פעילויות ODT אפשר לבצע בבית הספר?
פעילויות ODT אפשר לקיים בליווי של צוות מקצועי או באופן עצמאי. הדרכה ראשונית מקצועית מסייעת לצוות בית הספר להכיר את הפעילות, להבין את המשמעויות וללמוד איך לנהל אותה ולהעביר לתלמידים את המסרים הנכונים.
את הפעילויות אפשר לקיים בחצר בית הספר וגם במתחם סגור (אפשרי בתוך כיתה). קיימות פעילויות שדורשות ציוד ופעילויות ללא ציוד. חשוב להדגיש שהציוד רב פעמי וניתן להשתמש בו עבור פעילויות חוזרות. בבתי ספר מתבצעות פעילויות ODT כמו משחק שדה מוקשים, להפוך את הסדין, תפוס ת'כדור, טורניר אבן, נייר ומספריים, משחק הפסיכולוג, משחק החיות ועוד.
מי יצליח להפוך את הסדין?
אם אתם מחפשים פעילות ODT פשוטה ובעלת ערך רב בכל גיל – משחק 'להפוך את הסדין' הוא בדיוק מה שאתם מחפשים. הציוד הדרוש הוא בסך הכול סדין ישן. המטרה של המשחק היא פיתוח יכולת חשיבה ותכנון, שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה, הנאה, הפגת מתחים.
אפשר לקיים את הפעילות בחצר בית הספר וגם בחדר גדול. הפעילות מתחילה בפריסה של סדין על הקרקע, חשוב להתאים את גודל הסדין למספר המשתתפים. כל חברי הקבוצה צריכים להיות מסוגלים לעמוד על הסדין יחד. המשחק מתחיל כאשר כל חברי הקבוצה עומדים על הסדין, אסור לרדת מהסדין. כעת עליהם להפוך את הסדין מבלי לרדת ממנו. זה אפשרי! הם צריכים לתכנן יחס, לנסות ולשתף פעולה.
מי יצליח לצאת משדה המוקשים?
המשחק 'שדה מוקשים' תורם להתפתחות של קשרי חברות בית ילדי הכיתה. אם יש אצלכם בכיתה בעיות חברתיות או ילדים דחויים – מצאתם לעצמכם פעילות ODT מתאימה. שימו לב, המשחק דורש חלוקה לזוגות, אפשר וכדאי לקבוע מראש את החלוקה או להגריל בני זוג.
אם נבקש מהילדים להתחלק בעצמם לזוגות אנו עלולים להעצים תחושות של נידוי חברתי. כהכנה למשק עלינו לבנות 'שדה מוקשים' מכיסאות הפוכים, שולחנות, קופסאות, תיקים וכל חפץ זמין אחר. שימו לב שאתם משאירים מעברים אפשריים בין המכשולים. כעת אחד מבני הזוג מתבקש לכסות את עיניו ולהיכנס אל שדה המוקשים. בן הזוג נשאר מחוץ לשדה המוקשים ומכוון את מכוסה העיניים בדרכו החוצה משדה המוקשים. במידה ובן הזוג נתקל במכשול עליו לחזור לנקודת ההתחלה.
איך מסיימים פעילות ODT?
סיכום של הפעילות מעצים את ערכה. בסוף הפעילות נשאל את הילדים איך הרגישו כאשר חברי הקבוצה עודדו אותם? האם היה להם קל יותר לבצע את הפעילות יחד או לבד? איך ההרגשה לנצח? איך ההרגשה כשאתה מפסיד אבל חבר שלך מנצח? מה למדת על עצמך? מה למדת על אחרים? אל תשכחו לצלם תמונות של הפעילות ולהציג את התמונות בכיתה ולהורים.