בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה, עבודת צוות, סבלנות, שליטה עצמית ואיפוק.
המשחקים במפגש
המשחק – משחקי החבל והמים
משחקי החבל והמים הינם משחקים מהנים, מעשירים ומלמדים בהם הילדים ילמדו חוק טבע מאוד מעניין – כיצד מים נדבקים לחומר עליו הם נמצאים.
פעילות משחקי החבל והמים מחולקת ל-2 חלקים: חלק ראשון אותו יבצעו המשתתפים בזוגות או שלישיות וחלק שני בו המשתתפים יעבדו כקבוצה אחת.
את הפעילות נתחיל בללמד את הילדים את העיקרון הפיזיקלי – מים נדבקים לחומר עליו הם נמצאים.
נבחר מתנדב שיחזיק כוס ריקה ממים ונבקש ממנו שיאחוז בקצה של חבל בצורה כזו שקצה החבל יהיה מעל הכוס. לאחר מכן נאחוז בכוס מלאה במים בידינו ובקצה השני של החבל.
עכשיו, כשהחבל מתוח, כוס מים נמצאת בידי וכוס ריקה נמצאת בידו אדגים לילדים כיצד ברגע שאשפוך את המים לאט לאט על החבל, המים לא ישפכו אלא ידבקו לחבל ויזרמו עד לקצה החבל הנמצא בידו של המתנדב שלנו ומשם לכוס המים הריקה. תוך כמה שניות כוס המים הריקה מתמלאת במים שנשפכו מכוס המים המלאה שלי.
כמובן שלשם הצלחה במשימה חשוב לשמור על החבל מתוח ובזווית של 45 מעלות לפחות.
לאחר שהילדים הבינו את עיקרון החבל והמים נחלק אותם לזוגות/ נבקש מהם להתחלק לזוגות (תלוי ברמה הקבוצה). כל זוג ילדים יקבל חבל ו 2 כוסות מים. הילדים יכולים למלא כוס אחת באופן עצמאי מגיגית המים שהוכנה למשימה מבעוד מועד.
ברגע שלכל זוג יש את כל הציוד הנדרש ניתן להתחיל במשימה. חשוב להדגיש שלאחר כל הצלחה של העברת מים מכוס לכוס בני הזוג יחליפו בתפקידים.
במהלך המשימה תפקידנו הוא לעבור בין זוגות המשתתפים ולתת דגשים לשם הצלחה במשימה, לדוגמה: למתוח את החבל, להגדיל/להקטין את זווית החבל, לשפוך את המים לאט ובעדינות וכדומה.
כמה נקודות:
- חבל חייב להיות מתוח אחרת המים ישפכו בדרך.
- שפיכת המים צריכה להתבצע לאט ובעדינות, אחרת המים ישפכו על הרצפה ולא יעברו דרך החבל. ממליץ להתחיל את ההדגמה כאילו הילדים הולכים לראות קסם, זה מלהיב אותם ומדליק אותם כמו קסם!
- במידה ונשאר משתתף בלי זוג המשימה יכולה להתבצע בשלישייה, שמשתתף אחד אוחז בשני חבלים מעל כוס ריקה בעוד 2 משתתפים אחרים, כל אחד אוחז בחבל אחר ושופך עליו מים מתוך כוס מים מלאה.
ציוד לפעילות
- 15-20 חבלים.
- 3-4 דלאי מים.
- 20-30 כוסות פלסטיק.
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה – לשם הצלחת המשימה הילדים ידרשו לעבוד ביחד, כל אחד משלים בפעולותיו את חברו. המשימה היא משותפת וגם ההצלחה היא משותפת. הילדים במשימה מרגישים את הכוח שבאחדות ונהנים מההצלחה יחדיו.
שליטה, איפוק, ויסות כוח – המשימה דורשת מהמשתתפים להיות סבלניים, לפעול בעדינות ולשלוט בפעולותיהם. משימה מסוג זה משפיעה ועוזרת לילדים בשליטה ובויסות הרגשי שלהם גם מחוץ למשימה.
סיכום
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה גרם לכם להצליח?
- איך הגבנו כשלא הצלחנו במשימה?
- איך הגבנו כשלא הצלחנו בגלל החבר שלנו? האם התגובה שלנו תרמה להצלחה במשימה או לא?
- איך כדאי לנו לפעול בפעם הבא?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.