ציוד לפעילות
- צינורות – רצוי במגוון צבעים שונים.
- גולות.
- בנדנות.
כפי שכבר נאמר, ניתן לבצע מגוון פעילויות סופר מהנות באמצעות הצינורות והציוד הנלווה.
בסיכום הזה תקבלו מספר וריאציות מעניינות שניתן לבצע עם הצינורות. כמובן שכל אחד יכול לקחת את הפעילות למקום שלו, להמציא רעיונות חדשים ולהעביר פעילויות אחרות על בסיס הציוד.
הפעילות הבסיסית
ילדים נהנים מעצם ההתעסקות בצינורות. נחלק את המשתתפים לקבוצות של 3-5 ילדים ונחלק את הצינורות בין הקבוצות. בפעילות הזו נגדיר לילדים מטרה מאוד כללית – מטרת המשימה היא ליצור באמצעות הצינורות מבנה, צורה או כל דבר יצירתי שעולה להם בראש. רצוי לפני תחילת המשימה להכיר להם את הצינורות ולהראות להם מספר דברים שניתן להרכיב באמצעות הצינורות, לדוגמה: ניתן לחבר את הצינורות וליצור מסלול בו נעביר גולות, ניתן ליצור צורות שונות באמצעות הצינורות, ניתן לחבר צינורות ולדבר אחד עם השני דרכם ועוד מגוון רחב של רעיונות שהילדים יצרו תוך כדי המשימה. במשימה הזו לא נגדיר יותר מדי חוקים ופשוט נשלח את הילדים לבטא את היצירתיות שלהם במלוא העוצמה. לדעתי, ברוב המקרים הדבר הזה לבד יכול להחזיק פעילות מהנה בטירוף של 45 דק', אך במידה ונרצה להוסיף משימה ולאתגר את הילדים נבקש מהם לאחד כוחות ולהרכיב משהו משותף של כל הקבוצות ביחד!
מסלול הגולות
משימה מאתגרת ומהנה בטירוף! במשימה הזו לא נחלק את הילדים לקבוצות אלא נגדיר להם לעבוד כקבוצה אחד (ככל הנראה תוך כדי המשימה הם יתחלקו לקבוצות אך המטרה היא משותפת).
במשימת מסלול הגולות מטרת הקבוצה תהיה לבנות את המסלול הארוך ביותר והמרשים ביותר שניתן לבנות באמצעות הצינורות. לאחר שהקבוצה תבנה את המסלול נחלק לכל משתתף כמה גולות אותם יכניסו לתוך המסלול. מטרת הקבוצה להעביר את כל הגולות שקיבלו במסלול הגולות בזמן הקצר ביותר.
- במידה ונרצה לאתגר את הילדים ניתן להתחיל את המשימה בחלוקה לקבוצות כאשר כל קבוצה מתבקשת לבנות מסלול גולות מיוחד משל עצמה. לאחר שכל קבוצה תבנה את המסלול שלה נבקש מהמשתתפים לחבר את כל המסלולים לכדי מסלול אחד משותף המרכיב את המסלולים של כל הקבוצות.
- אתגר נוסף שניתן להוסיף, לאחר שהקבוצות יתחילו את המשימה נבקש מהם לשנות את המסלול – במקום שצבעי הצינורות יהיו מעורבבים, נבקש מהם לסדר את המסלול בצורה כזו שהוא מחולק לפי צבעים.
בריכת הצינורות
ראשית נסדר את אזור הפעילות, נתחם אזור של מעגל באמצעות החבל ובתוכו נפזר ערמה של צינורות צבעוניים. נבחר כמה מתנדבים, תלוי בכמות הילדים בקבוצה – בכיתה של 30 תלמידים הייתי בוחר 4 ילדים.
מטרת המתנדבים היא לחבר את כל הצינורות בצבע שהמנחה קובע, לדוגמה במידה והמנחה קבע צבע צהוב המתנדבים צריכים לחבר את כל הצינורות הצהובים לכדי צינור צהוב אחד וארוך.
נשמע קל… מה הקאץ'? כל זה קורה כאשר המתנדבים בעיניים עצומות! לפני תחילת המשימה נקשור על עיניי המתנדבים בנדנות כך שהם לא יוכלו לראות את הצינורות כלל.
אם כך הקבוצה מחולקת ל-2: כמה מתנדבים מכוסי עיניים שעושים את המשימה וצריכים לחבר את הצינורות על פי הצבע, ושאר הילדים שצריכים להיות העיניים שלהם ולהנחות אותם איך לעשות זאת.
מטרת המשימה? להרכיב צינור ארוך על פי הצבע שהוגדר בזמן הקצר ביותר!
על מנת לדרבן את המשתתפים ניתן להגדיר שהמשימה הינה תחרות בינם לבין הקבוצות האחרות.
כמה נקודות
- על המשתתפים לשמור על אמון. למתנדבים עם הבנדנה על העיניים אסור להציץ ואם זה לא יושב להם טוב והם מצליחים לראות הם מחוייבים להגיד!
- לשאר המשתתפים אסור לגעת בצינורות, בחבל ובמתנדבים. הדרך היחידה שלהם להצליח במשימה ולהנחות את המתנדבים היא באמצעות דיבור.
כפי שניתן לראות, כאשר יש בידינו צינורות נוכל להעביר באמצעותן המון פעילויות ומשימות שונות ומגוונות. ניתן להשתמש ברעיונות מהסיכום ואף להמציא רעיונות משלכם, באמת שיש שפע.
כמו כן, במידה ונרצה לעשות כמה פעילויות עם אותו הציוד מומלץ לעשות זאת ברווחים ולא פעילות אחר פעילות עם אותו הציוד, לרוב ילדים מרגישים את זה כחזרתיות גם אם הפעילות שונה לגמרי.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
כיתות א'-ב': בכיתות אלו מומלץ לעשות את הפעילות הבסיסית שיש בה מינימום כללים וחוקים ומאפשרת כמה שיותר יצירתיות וחופש. בגיל הזה הייתי ממליץ פשוט לחלק את הילדים לקבוצות, לחלק להם את הצינורות ולאפשר להם לעוף עם הדמיון שלהם ולבנות צורות שונות ומגוונות. ילדים קטנים יכולים להתעסק עם הצינורות שעות על גבי שעות, כך שלדעתי אין צורך להוסיף עוד לפעילות.
כיתות ג'-ד': בכיתות אלו נעלה את רמת האתגר ונגדיר לקבוצה חוקים וכללים בהם יצטרכו לעמוד. לדעתי, בגילאים אלו מסלול הגולות זו משימה מעולה שמצד אחד היא מהנה מאוד ומאתגרת אותם ברמה טובה ומצד שני היא אחלה פלטפורמה לעבודת צוות משמעותית, כל הקבוצה לוקחת חלק מאותה המשימה, כל משתתף משמעותי ותלוי בשאר חבריו לקבוצה.
כמובן שגם בריכת הצינורות רלוונטית בגילאים אלו ואף ניתן להביא.
כיתות ה'-ו' ומעלה : בכיתות הגדולות אפשר לעוף באוויר עם מגוון רעיונות ואתגרים! אפשר לערבב בין משימות ואתגרים ולקחת את זה למקומות סופר מיוחדים, לדוגמה:
- ניתן להנחות אותם לבנות מסלול גולות כאשר חלק מהקבוצה בעיניים מכוסות והחלק שהעיניים שלהם לא מכוסות מנחים את חבריהם כיצד לבצע את המשימה.
- ניתן להנחות את הילדים לבנות כמה מסלולי גולות על פי צבעים כאשר אלו שעם עיניים מכוסות, תפקידם להפריד בין הצבעים על פי הנחיית שאר החברים, ואלו שבלי עיניים מכוסות לוקחים את הצינורות ומרכיבים מהם מסלול גולות.
ערכי הפעילות
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לשם הצלחת המשימה המשתתפים יהיו חייבים לעבוד יחד. ללא שיתוף הפעולה, הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה.
- יצירתיות – הילדים מתבקשים במשימה להרכיב צורות שונות בעזרת הצינורות. לשם הצלחה במשימה ובניית יצירות מיוחדות הם משתמשים בהמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.
בהצלחה רבה 🙂 👏