בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עזרה הדדית, שיתוף פעולה ועבודת צוות, כבוד ושיח מכבד.
המשחקים במפגש
משחק 1 – כוסות מים
פעילות כוסות המים היא אחת מפעילויות הקיץ המהנות, מגבשות ומצחיקות שתוכלו לעשות בימי הקיץ החמים!
בפעילות המשתתפים יבצעו משימות שונות ומגוונות באמצעות כוסות פלסטיק ובעיקר המון מים!
חשוב לציין, ישנן מגוון רב של משימות שנוכל לבצע באמצעות הכוסות, בכל משימה מטרה שונה וערך שונה בו נתמקד, ולדעתי במערך פעילות של 45 דק' נוכל לעשות לכל היותר 2 משימות.
פעילות מספר 1 – תחרות מילוי הקערה
נחלק את המשתתפים ל 3-4 קבוצות ונחלק קערת מים אחת לכל קבוצה.
לפני שנתחיל את המשימה נשלח כמה משתתפים ( או שנעשה זאת בעצמנו 😉 ) למלא גיגית מים גדולה שהכנו מבעוד מועד. הגיגית הגדולה תהיה מקור המים שלנו במשימה.
כל משתתף במשימה מקבל כוס מים איתה יעביר מים מהגיגית הגדולה לקערת המים של קבוצתו.
בתוך כל קערת מים קבוצתית נניח כדור פינג פונג. מטרת קבוצות היא למלא את קערת המים של קבוצתם עד למצב שכדור הפינג פונג שבקערה נופל אל מחוץ לקערה.
הקבוצה הראשונה שתצליח להוציא את כדור הפינג פונג (מבלי לגעת בו עם היד) תנצח במשימה!
דגשים למשימה:
- כמו מרוץ שליחים, כל ילד רץ למלא את קערת המים בתורו. אחרת נהיה בלאגן אחד גדול!
- אסור להשפריץ מים אחד על השני (אלא אם כן נאמר אחרת).
- מותר למלא כל פעם כוס מים אחת בלבד.
- קבוצה שמעודדת את חבריה הכי חזק ניתן להוסיף לקערה שלה כוס מים.
- את גיגית המים הגדולה נמקם במרכז הפעילות והקבוצות ימוקמו מסביב לגיגית במרחקים שווים, זאת על מנת שהתחרות תהיה הוגנת וכמובן כדי שלא יהיו התנגשויות של משתתפים.
פעילות מס' 2 – רכבת הכוסות
משימת רכבת הכוסות הינה משימה קבוצתית בה הילדים יפעלו יחדיו לעבר מטרה משותפת – מעבר של כדור פינג פונג על כוסות מים מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום.
איך המשימה מתבצעת?
על הילדים לבנות רכבת של כוסות מים מלאות אחת אחרי השנייה מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום. כדור הפינג פונג ימוקם על הכוס הראשונה. הדרך שבאמצעותה יעבירו המשתתפים את כדור הפינג פונג היא נשיפה על הכדור לכיוון הכוס הבאה.
דגש חשוב – בשביל שהכדור יעבור בין הכוסות בצורה קלה חשוב שהכוס תהיה מלאה עד סופה – כוס קידוש. רק כך יוכלו להעביר את הכדור מבלי שהוא יפול לאורך כל הדרך.
נגדיר זמן למשתתפי המשימה בו יצטרכו להעביר את כדור הפינג פונג לאורך כל המסלול שיבנו, והמשימה תהיה להעביר את הכדור לנקודת הסיום בזמן הנדרש.
דגשים חשובים:
- ככל הנראה יווצר מצב בו יגמרו המים בגיגית הגדולה והמשתתפים יאלצו למלא מים בגיגית. מומלץ שמילוי המים בגיגית הגדולה יעשה באמצעות קערות המים הקטנות יותר ובאישור מנחה המשימה בלבד!
- שוב, אסור להשפריץ מים אחד על השני (אלא אם כן נאמר אחרת).
- בסוף המשימה נגדיר משימה חדשה – להחזיר את המים מהכוסות לגיגית הגדולה ולהחזיר את כל הכוסות למקום בזמן שאותו נגדיר מראש. בכך נמנע מצב בו נצטרך לסדר אחרי המשתתפים בסוף הפעילות.
- במיוחד לילדים קטנים נציין שאסור לזרוק את הכוסות, אסור לדרוך על הכוסות, חשוב לשמור על הציוד ולהתייחס אליו בכבוד!
ציוד לפעילות
- גיגית מים גדולה.
- קערות קטנות
- כוסות פלסטיק (המון!)
- כדורי פינג פונג.
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה -הילדים נדרשים לעבוד בצוות, בשיתוף פעולה. ללא שיתוף הפעולה שלהם לא יוכלו לעמוד במשימה ולצלוח אותה בזמן טוב.
תחרותיות בריאה, לנצח בכבוד, להפסיד בכבוד, להנות מתחרות לא משנה האם אני מנצח או מפסיד.
ברגע שהילדים יודעים שהם נמדדים על הדרך שבה הם פועלים ולא רק על התוצאה זה מדרבן אותם להתנהג בצורה מכבדת אחד לשני גם אם אנחנו לא באותה קבוצה.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- איך היה לעבוד כקבוצה?
- מי הרגיש שהוא הצליח להתבטא בתוך הקבוצה? מי פחות?
- מי הרגיש שהוא היה פתוח להקשיב לחברים שלו לקבוצה? מי פחות?
- מה עזר לכם להצליח במשימה?
- מה הקשה עליכם להצליח במשימה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.