כתיבת "מכתב לשנה החדשה"
מטרה: לעודד את הילדים לבטא את מחשבותיהם, מטרותיהם ותקוותיהם לשנה החדשה ולחזק את תחושת ההתחלה החדשה.
חומרים או ציוד נדרשים: דפים, עטים, צבעים, מעטפות (אופציונלי).
הכנה:
- הכינו דפים וצבעים במרכז השולחן.
- חלקו מעטפות לכל ילד (אופציונלי, אם רוצים לשמור את המכתב לאורך השנה).
אופן הפעילות:
- כל ילד מקבל דף ועט או צבעים.
- הנחו את הילדים לכתוב מכתב לעצמם לשנה החדשה. המכתב יכול לכלול ברכות לעצמם, למשפחה או לחברים, מטרות אישיות ותקוות לשנה החדשה.
- בסיום, ניתן לקפל את המכתבים ולהכניסם למעטפות עם שמות הילדים, ולשמור אותם במקום מיוחד לקריאה בשנה הבאה.
ערכי הפעילות:
- חשיבה פנימית: מאפשר לילדים לחשוב על עצמם, מטרותיהם ותחושותיהם.
- יצירתיות וביטוי אישי: הילדים יכולים לבטא את מחשבותיהם בצורה יצירתית.
- התבוננות קדימה: מעודד חשיבה על העתיד והתפתחות אישית.
סיכום: בסיום הפעילות, ניתן לשתף באופן חופשי חלק מהמכתבים (לפי רצון הילדים) ולדון יחד על המטרות והתקוות לשנה החדשה. אפשר לשמור את המכתבים ולקרוא אותם שוב בשנה הבאה כדי לראות אילו מהמשאלות והמטרות התגשמו.
רימון המטרות והחלומות
מטרה: לעודד את הילדים לחשוב על התכונות החיוביות שלהם ולהגדיר מטרות לשנה החדשה.
חומרים או ציוד נדרשים: בריסטול או קרטון, עפרונות, צבעים, מספריים, חוט או סרט לתלייה.
הכנה:
- חתכו את הבריסטול או הקרטון לצורת רימון. קפלו אותו לשניים וציירו חצי עיגול עם כתר בקצה העליון. שימו לב שהוא נמצא בצד של הקיפול. לאחר מכן גזרו בתוך הקווים, וכאשר תפתחו את הבריסטול שני החצאים ייצרו עיגול עם כתר, כלומר, רימון.
- הכינו מקום נוח לצביעה וכתיבה.
אופן הפעילות:
- כל ילד מקבל רימון אחד. (ילדים גדולים יותר ניתן גם להנחות ליצור את הרימונים בעצמם).
- בצידו האחד של הרימון, כל ילד כותב תכונות חיוביות שהוא מעריך בעצמו.
- בצידו השני, כותבים מטרות וחלומות לשנה החדשה.
- תלו את הרימונים במקום בולט כדי שניתן יהיה לעקוב אחר המטרות לאורך השנה.
ערכי הפעילות:
- חיזוק הערכה עצמית: הילדים לומדים להכיר בתכונות החיוביות שלהם.
- הצבת מטרות אישיות: מעודד חשיבה על מטרות לעתיד.
- מעקב והתקדמות: תזכורת קבועה למטרות ולחלומות.
סיכום: בסיום הפעילות, דונו עם הילדים על התכונות החיוביות והמטרות שכתבו, וחשבו יחד כיצד ניתן לעזור זה לזה להשיג אותן במהלך השנה.
פעילות של נתינה
מטרה: לעודד את הילדים לחשוב על דרכים לעזור לאחרים ולהעניק מעצמם בשנה החדשה.
חומרים או ציוד נדרשים: חומרי יצירה לברכות (נייר, צבעים, מדבקות), קופסאות או שקיות לאריזת חבילות שי.
הכנה:
- חשבו יחד עם הילדים על רעיונות לנתינה (כגון ברכות, חבילות שי, או איסוף תרומות).
- אספו את החומרים הדרושים לפעילות הנתינה שנבחרה.
- ביחרו יחד עם הילדים מקומות אליהם הדברים יישלחו. (מרכז לקשישים, נזקקים, חיילים וכ"ו). כדאי לבחור מוסד מקומי, כך שהילדים יידעו שהם תורמים לאנשים סביבם.
אופן הפעילות:
- שתפו את הילדים במשמעות של מעשה טוב לשנה החדשה.
- כל ילד בוחר פעילות נתינה שהוא רוצה להשתתף בה (כתיבת ברכות, הכנת חבילות, איסוף תרומות – בגדים וצעצועים, לא כסף).
- בצעו את הפעילות יחד ושוחחו על התחושות והחוויות.
- וודאו שהילדים מבינים שמה שנאסף ניתן כתרומה.
ערכי הפעילות:
- עידוד אמפתיה: הילדים לומדים לחשוב על אחרים ולהביע דאגה ואכפתיות.
- חיזוק תחושת קהילה: הילדים מרגישים חלק מקבוצה גדולה יותר ועוזרים לה.
- פיתוח ערכים של נתינה ועשייה חיובית.
סיכום: בסיום הפעילות, שבו יחד ושוחחו על התחושות והחוויות שהיו במהלך הפעילות, ומה למדו על עצמם ועל החשיבות של נתינה ועזרה לאחרים.
סדנת אפייה משפחתית או קבוצתית
מטרה: לחזק את הקשר המשפחתי ולהביע משמעות ערכית של האוכל בחגים.
חומרים או ציוד נדרשים: מתכון אהוב או מתכון חדש המתאים לראש השנה. (יכול לכלול דבש, תפוחים, רימונים). רעיון למתכון ניתן למצוא בסוף הפעילות.
הכנה:
- הכינו את כל מרכיבי האפייה וכלי העבודה הנדרשים על פי המתכון.
- סדרו את אזור העבודה כך שיהיה נגיש לכל המשתתפים.
אופן הפעילות:
- חלקו את הילדים למשימות אפייה שונות (ערבוב, לישה, עיצוב וכו').
- תוך כדי ההכנה, דברו על המשמעות של האוכל בחגים, ועל איך האפייה מבטאת משפחתיות, קהילה, ויצירתיות.
- בסיום, תיהנו יחד מהמאפה שהכנתם.
ערכי הפעילות:
- עידוד עבודת צוות ושיתוף פעולה: הילדים עובדים יחד ומחלקים משימות.
- הבנת תרבות ומסורת: שיח על מסורות החג ועל חשיבות הכנת האוכל בחגים.
- חיזוק תחושת השייכות המשפחתית: פעילות משותפת שמחברת את המשפחה.
סיכום: בסיום הפעילות, שבו יחד עם המאפים והביעו את התחושות של העבודה המשותפת ואת המסרים הערכיים שהועברו במהלך הסדנה. חשבו על פעילויות נוספות שאפשר לעשות יחד כדי להמשיך ולחזק את הקשר המשפחתי.
מתכון לעוגה בחושה עם תפוחים:
חומרים:
150 גרם חמאה מומסת
3 כוסות קמח
1.5 כוסות סוכר
2 כפיות אבקת אפייה
½ כפית מלח שטוחה
1 כפית קינמון
1 תפוח חתוך לקוביות
¾ 1 כוס מים
1 כפית תמצית וניל
1 שקית סוכר וניל (אפשרות)
אופן ההכנה:
- ממיסים חמאה.
- שמים את כל המרכיבים בקערה ומערבבים היטב.
- שמים את התערובת בתבנית מקומחת או על גבי נייר אפייה.
- מכניסים לתנור ל – 45-60 דקות, בחום של 180 מעלות.
*אין לפתוח את התנור לפני 35 דקות.
משחק כדור בנושא "החלטות לשנה החדשה"
מטרה: לעודד את הילדים לחשוב על מטרות והחלטות לשנה החדשה, ולהביע אותן באופן יצירתי ומהנה.
חומרים או ציוד נדרשים: כדור קל, מקום פתוח או מרווח לפעילות קבוצתית (חצר, חדר גדול).
הכנה:
- מצאו מקום מתאים שבו ניתן לעמוד במעגל ולשחק בכדור.
- ודאו שיש כדור קל שמתאים למסירה בין המשתתפים.
אופן הפעילות:
- הילדים עומדים במעגל.
- מנחה הפעילות מסביר את מטרת המשחק: כאשר הכדור נזרק לאחד המשתתפים, עליו לומר החלטה או משאלה לשנה החדשה. זו יכולה להיות מטרה אישית כמו "אני רוצה להיות יותר סבלני" או "אני רוצה לקרוא יותר ספרים", או החלטה משפחתית או חברתית כמו "אני רוצה לעזור לחברים שלי יותר".
- המשתתף הראשון זורק את הכדור למישהו אחר במעגל, והוא בתורו מביע את משאלתו.
- ממשיכים כך עד שכל הילדים משתתפים ומשתפים את החלטותיהם. אפשר לעבור כמה סבבים או לשנות את נושא ההחלטות לפי ההתקדמות.
ערכי הפעילות:
- חשיבה על מטרות אישיות: מעודד את הילדים להתבונן פנימה ולחשוב על המטרות והערכים שלהם לשנה החדשה.
- שיתוף ותקשורת: מאפשר לילדים לבטא את עצמם ולהקשיב לאחרים.
- שיתוף פעולה וקבלה: מעודד תחושת קהילה ותמיכה הדדית בין הילדים.
סיכום: בסיום המשחק, מומלץ לשבת יחד ולדבר על התחושות שעלו במהלך הפעילות, מה למדנו על עצמנו ועל אחרים, ואיך אפשר לתמוך זה בזה בהשגת המטרות שהוגדרו.