כאנשי חינוך והורים נרצה להעניק לילדים את מלוא הכלים לחיים מאושרים של מימוש עצמי והצלחה. היכולות ותכונות האופי שהילדים מפתחים בגילאים צעירים צפויות להשפיע על עתידם המקצועי והחברתי.
שילוב קבוע של פעילויות ODT בשגרת בית הספר מעודד התפתחות של כישורי מנהיגות שהופכים בעתיד ליכולות ניהול, כישורים חברתיים יבואו לידי ביטוי בעתיד ביחסי אנוש טובים.
על צוות ההוראה להיות מסוגל לחשוב מחוץ לקופסה ולדעת איך לנצל כל הזדמנות ללמידה ועידוד התפתחות אישית של כלל התלמידים. פעילויות ODT מהוות גם מקור לפריקת מתחים ומסייעות כך בהפחתת מקרים של אלימות ובעיות קשב.
מהן פעולות ODT?
תחת הקטגוריה 'פעילויות ODT' נמצא פעילויות שמתקיימות מחוץ לכיתת הלימוד ואף מחוץ למבנה בית הספר. היציאה מסביבת הלימוד הקבועה (אפילו רק יציאה מהכיתה אל חצר בית הספר) שוברת את השגרה ויוצרת משהו חדש. חשוב להדגיש שהפעילויות אינן מחליפות את שיטות הלימוד הקיימות אלא רק מחזקות אותן ומעשירות את סביבת ההוראה.
הפעילויות עוסקות במגוון נושאים כאשר אתם בוחרים את הדגש הלימודי והערכי. המטרות הן הרחבת אופקים, חשיפת הילדים לתחומי עניין חדשים, העצמה, גיבוש חברתי, עידוד שיתוף פעולה, הקניית ערכים של חמלה ועוד. בשלב תיאום הפעילות צוות בית הספר מוזמן לתת דגשים משלו, להציג ציפיות וצרכים ולבנות יחד עם צוות מקצועי מערך פעילות בהתאמה אישית.
רשימת מטרות שאפשר לקדם באמצעות סדנאות ODT
- גיבוש חברתי של הקבוצה
- יכולת חשיבה יצירתית
- כישורי מנהיגות
- התמודדות נכונה עם תסכול
- חיבור לטבע
- עבודת צוות
- מיומנויות תקשורת
פעילויות ODT מעודדות התפתחות אישית ובו זמנית גם משפרות את היכולת לפעול בתוך קבוצה. כיום הילדים מתבקשים למצוא את מקומם בתוך מסגרת כיתתית, בעתיד הם צפויים להשתלב במסגרות של צבא, לימודים גבוהים, שירות לאומי, מקומות עבודה, יכולת לשתף פעולה ולהוביל מהלכים בתוך קבוצה תעניק להם יתרון משמעותי. ילד שיודע איך למצוא את מקומו בתוך קבוצה מרגיש בטוח יותר בהגעה אל מקומות חדשים, הוא פחות חושש ממסגרות חדשות ומצליח להשתלב במהרה.
מדוע חשוב לאפשר לילדים לטעות?
ילד לא יוכל ללמוד מהטעויות שלו אם לא נאפשר לו לטעות. המדריכים בפעילויות ODT מלווים מקרוב את הפעילויות וגם מכוונים, אך אינם מונעים מהקבוצה לטעות בדרך לפתרון. כאנשי הוראה אתם יודעים עד כמה זה מפתה לתת לילדים את התשובות על מגש של כסף ומדוע אסור לעשות זאת.
הילדים יפנימו טוב יותר את החומר הלימודי והתוכן הערכי כאשר ניצור עבורם התנסות שכוללת גם התמודדות עם הצלחות וגם התמודדות עם כישלונות. כאשר ילד טועה בדרכו לפתרון הוא נדרש להתמודד עם תסכול, למצוא את הכוח לניסיון שני, לחשוב מחוץ לקופסה, להיעזר בחברים. כאשר אותו ילד יצליח לבסוף לפתור את האתגר הוא יטעם את הטעם המתוק של הניצחון. חווית הסיפוק תהיה עצמתית יותר לאור המאמץ שנדרש להשגתה.
איך מלמדים את הילדים לשתף פעולה?
בכל כיתה נמצא ילדים דומיננטיים יותר ודומיננטיים פחות. עבודה קבוצתית מוצלחת היא כזו שנותנת ביטוי לכלל הילדים. כאשר אנחנו מוציאים את הכיתה לפעילות ODT עלינו להבטיח השתתפות פעילה של כל תלמידי הכיתה. חשוב לוודא שהתלמידים "החזקים" יותר בכיתה אינם רומסים את "החלשים" במטרה לנצח במשימה.
הניצחון במשימה אינו המטרה העיקרית, הדרך לפתרון המשימה טומנת בחובה הרבה יותר. כאשר אנחנו מלמדים את הילדים לשתף פעולה ולעבוד בצוות נקפיד על הקשבה, הכלה, העצמה. הקבוצה תעמוד במשימה רק כאשר כל החברים בה לוקחים חלק בפעילות ומביעים את דעתם.
איך מתאמים פעילויות ODT בבית הספר?
פנייה אל חברה מקצועית שמתמחה בפעילות ODT לבתי ספר היא הדרך בה תבטיחו לעצמכם מענה מדויק. על צוות המדריכים להיות בעל ניסיון רב בעבודה עם ילדים בגילאים דומים. הקפידו לבצע הזמנות מוקדם ככל האפשר במטרה להבטיח זמינות של הצוות בתאריך המבוקש.
הפעילויות מתאימות לימי גיבוש, פעילויות חגים, הפסקה פעילה, פעילויות ליום המשפחה יחד עם ההורים, העשרה ועוד. אפשר וכדאי לשלב סדנאות ODT גם בימי גיבוש והעשרה לצוות המורים. התאמה מדויקת בין אופי הפעילות לבין הצרכים והציפיות שלכם מבטיחה פעילות מהנה, אווירה קסומה עם חשמל באוויר, חוויה בלתי נשכחת ובעיקר, תלמידים שחוזרים הביתה עם חיוך על הפנים.