בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – חוסן מנטלי.
המשחקים במפגש
פעילות חישוק
פעילות מהנה וחוויתית הכוללת אביזר אחד מרכזי – חישוק!
פעילות החישוק כוללת מגוון משחקים מיוחדים, מגבשים ומהנים בהם נשתמש בפעילות החישוק. כל משחק חישוק הוא שונה, מטרתו שונה והערכים בהם נעסוק שונים, אך בכל זאת בכל המשחקים והפעילויות הצוותיות הכוללות חישוק יעמוד ערך אחד מרכזי – עבודת צוות!
מהם משחקי החישוק? משחקי חישוק הם משחקים בהם נשתמש באביזר הכל כך בסיסי הזה שנקרא חישוק לטובת עבודה קבוצתית משותפת. המשחק יכול לכלול חישוק אחד לקבוצה של 30 משתתפים או 10 חישוקים לקבוצה של 30 משתתפים אך בכל מצב החישוק ישמש לעשייה משותפת של חברי הקבוצה בין אם הקבוצה גדולה או קטנה.
משחקי חישוק:
- חישוק במעגל – המשתתפים מתבקשים לעמוד במעגל ולהחזיק ידיים. נשים את החישוק בין הידיים של שני משתתפים כך שמה שמונע ממנו ליפול הוא החזקת הידיים של המשתתפים. מטרת הקבוצה היא שהחישוק יעבור בין כל חברי הקבוצה מבלי לעזוב את אחיזת הידיים בכלל!
משימה לא פשוטה המאלצת את חברי הקבוצה לעזור ולהיעזר בחברים שלידם ואף להתאזר בסבלנות עד שהחישוק יגיע אליהם.
כמה נקודות:
- בקבוצה גדולה (30+ משתתפים) ניתן לחלק את הקבוצה ל2 קבוצות קטנות ובכך זמן ההמתנה קטן יותר.
- בשביל להכניס אנרגיות גבוהות למשחק ניתן להכניס את המשתתפים לאווירה תחרותית נגד קבוצות אחרות (כיתות אחרות מבית הספר/ קבוצה אחרת ממקום אחר – לא רלוונטי העיקר ליצור אווירה תחרותית).
- עוד רעיון שיכניס את המשתתפים לאנרגיה גבוהה הוא להוריד להם כמה שניות מהזמן במידה ויעודדו את שאר חברי הקבוצה.
- במידה ונראה קושי משמעותי בהחזקת ידיים ניתן לבצע את אותה פעילות באופן מעט שונה. במקום להחזיק ידיים המשתתפים יעבירו את החישוק באמצעות לחיצת יד למשתתף שנמצא לידם. בכך לא יצטרכו להחזיק ידיים במשך זמן רב אלא רק ללחוץ יד לזמן מועט. בכך מצד אחד כן נייצר אינטראקציה בין אישית וקרבה אך מצד שני לא נכניס את המשתתפים לחוסר נעימות.
2. מסילה לגולות – נחלק את המשתתפים לקבוצות של 3-6 משתתפים. כל קבוצה תקבל חישוק וגולה, ומטרתם תהיה להעביר את הגולה במסילת החישוק 2-3 סיבובים. במידה והצליחו הם מקבלים גולה נוספת. הצליחו שוב, עוד גולה וכן הלאה… ניתן להשתמש בחישוקים בצורות שונות (חישוק עגול מרובע, משולש) בשביל להעלות דרגת קושי ולעלות ברמה. חישוק עגול הכי פשוט, אחר כך ריבוע והכי קשה משולש.
- במידה ונרצה לעלות רמה במשימה, ננחה את הילדים להחזיק את החישוק בכל מיני צורות מאתגרות, לדוגמה: להחזיק את החישוק עם אצבע אחת בכל יד, להחזיק עם יד אחת בלבד, להחזיק עם אצבע אחת ביד אחת וכו'.
3. יציבות עם הגולה- בהמשך למשימה הקודמת המשתתפים יתבקשו לזוז בכל מיני צורות עם החישוק כאשר גולה אחת מונחת עליו ואסור להם להפיל אותה. לדוגמה:
- להרים את החישוק מעל לראש ולרדת לרצפה כשמחזיקים את החישוק עם אצבע אחת בלבד.
- לעשות 3 סיבובים במקום.
- לקפוץ 10 פעמים.
- כמובן שניתן ליצור עוד המון משחקים, פעילויות ורעיונות באמצעות החישוק אך המשחקים הנ"ל הינם בסיס לפעילות של 40-60 דק' לפחות, פעילות מהנה, מגבשת, חווייתית והכי חשוב ערכית.
ציוד לפעילות
9-10 חישוקים במגוון צבעים וצורות.
חשוב מאוד שאלו יהיו חישוקי פלסטיק דקים עם מסילות.
ערכי הפעילות
חברות – במשימות השונות הילדים יהוו עוגן ועזרה אחד עבור השני. לולא העזרה ההדדית והאינטראקציה הקרובה והמשותפת לא יצליחו לעמוד במשימות.
שיתוף פעולה ועבודת צוות – כל משימות החישוק הצוותיות בנויות בצורה כזו שכל משתתף תלוי בחברו, עבודת צוות טובה ונכונה קריטית להצלחה במשימות ואף להנאה מהפעילות.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- איזה קבוצה מרגישה שעמדה במשימות בהצלחה?
- מה עזר לכם להצליח במשימות?
- מה מנע מכם מלהצליח?
- איך חשיבה על החבר עזרה לנו להצליח במשימה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.