בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – התמודדות עם אתגרים, אמון ויצירתיות.
המשחקים במפגש
שבויים: הגרסה שלא נגמרת לעולם
טרנספורמציה מעניינת של המשחק שבויים שהופכת אותו למשחק ללא פסולים, ללא ילדים שיושבים בחוץ והכי חשוב ללא ילדים שמרגישים שאין להם מקום במשחק כי הם פחות טובים!
רוב חוקי המשחק זהים למשחק השבויים/ חיי שרה המוכר והאהוב:
- ישנן 2 אופציות באמצעותן ניתן "לפסול" משתתף אחר במשחק –
- לפגוע בו עם כדור מבלי שהוא או היא יצליחו לתפוס אותו.
- לתפוס כדור אשר נזרק לכיווננו על ידי משתתף אחר במשחק.
- מי שמחזיק את הכדור יכול להתקדם איתו 3 צעדים בלבד. ללא הכדור ניתן להתקדם חופשי.
- חוק שלדעתי חשוב להוסיף: זריקה לראש של משתתף אחר לא נחשבת פסילה ומוציאה את המשתתף שזרק ל 2 דקות מחוץ למשחק.
מלבד חוקים אלו, חוקי הגרסה הזו שונים לחלוטין.
אז בואו נוריד את חוקי המשחק לנקודות:
- מתמודד ש"נפסל" , כלומר פגע בו כדור/ משתתף אחר תפס כדור שהוא זרק, לא יוצא מהמשחק אלא עובר לשחק במנח ישיבה.
- מתמודד ש"נפסל" במנח ישיבה עובר לשחק במנח שכיבה – חשוב לציין שגם מי שנמצא במנח ישיבה וגם מי שבמנח שכיבה משחק כרגיל, מתקדם,זז, זורק כדור, תופס כדור וכדומה.
- חזרה לעמידה מישיבה או חזרה לישיבה משכיבה קורה על ידי פסילה של משתתף אחר במשחק. כלומר במידה וישבתי ופסלתי משתתף אחר אני חוזר לעמידה והוא עובר לישיבה/שכיבה.
- מי שנפסל במנח של שכיבה הופך להיות ה"זומבי" של מי שפסל אותו כשהיה במנח השכיבה. ה"זומבי" תפקידו להפריע למי שפסל אותו ולגרום לו להיפסל כמה שיותר מהר. ברגע שמשתתף שיש לו "זומבי" (או "זומבים") נפסל מעמידה ועובר לישיבה ה"זומבי" חוזר למשחק כרגיל בעמידה! לכן המשחק הזה יכול להמשיך שעות ולא יגמר לעולם.
- בקבוצות בוגרות או קבוצות שמבינות את חוקי המשחק יחסית בקלות ניתן להוסיף חוק מעניין: בנוסף ללהפריע למתמודד שפסל אותו, ה"זומבי" יכול בעצמו לפסול את מי שפסל אותו בעצמו. בכך גם הזומבי לוקח חלק אינטגרלי במשחק הכדור הכולל זריקה ותפיסה.
כמה נקודות נוספות
- במידה והשם "זומבי" קצת מלחיץ את הילדים ניתן לבחור שם אחר לתפקיד: "מציקנים" , "שומרים" וכו'.
- מלבד הזומבים בחוקי המשחק הזה אין משמעות למי פסל אותי מעמידה או מישיבה, כלומר להבדיל מהמשחק המקורי, במידה והמתמודד שפסל אותי מעמידה לישיבה נפסל בעצמו זה לא משפיע עליי. אני ממשיך לשחק בישיבה ולא חוזר לעמידה (במשחק המקורי ברגע שמי שפסל אותי נפסל אני חוזר לשחק כרגיל) .
- בשביל שהמשחק יהיה בתנועה ויאלץ את המשתתפים לזוז לאורך כל הפעילות, לחשוב ולמצוא פתרונות נשחק את המשחק עם מס' כדורים ובכך הילדים יהיו "בעניינים" כל רגע ורגע.
- במשחק הזה אין מנצחים או מפסידים והוא יכול להימשך שעות על גבי שעות. תשקיעו זמן בהסבר חוקי המשחק, תנו לילדים זמן לשאלות ודיוקים, תנו להם כדורים לשחק ושבו ברוגע בצד להשגיח שהכל מתנהל כשורה.
ציוד לפעילות
2-3 כדורי ספוג גדולים.
ערכי הפעילות
הערכים המרכזיים המובילים את הפעילות הם התמודדות עם אתגרים, אמון, יצירתיות ואף המון תנועה שאני לגמרי רואה בה ערך גבוה. המשחק מוביל את המשתתפים להתמודד עם אתגרים, לעבוד קשה, להתאמץ ולהיות כנים ואמיתיים, עם עצמם ועם החברים שלהם. לא פשוט לומר את האמת ולשבת במידה ופגע בי כדור אך מצד שני היינו רוצים שברגע שאנחנו נפסול מישהו אחר הוא יהיה כנה וישב או ישכב. הפעילות מביאה את המשתתפים להתמודדות אמיתית עם השאלה האם אני פועל בהתאם למה שאני דורש מחברים שלי? האם אני רוצה לחיות במציאות בה כל אחד מהחברים שלי משקר ועושה מה שהוא רוצה או שחשוב לי שתהיה כנות הדדית בין חברי הקבוצה?
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי אמר את האמת לאורך כל הפעילות וברגע שהוא נפסל הוא עבר לישיבה/שכיבה?
- למה בכלל חשוב לומר את האמת?
- למי היה קצת קשה להיפסל?
- איך אנחנו מתמודדים על מצב של הפסד או כישלון?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.