ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש – התמודדות אישית עם ניצחון והפסד, התמודדות עם תחושת שונות (ואף בדידות) בתוך קבוצה.
המשחקים במפגש
טורניר "אבן, נייר ומספריים"
תפעול המשחק
מחלקים את הילדים לזוגות -בקבוצות מגובשות ניתן לתת לילדים להתחלק לזוגות לבד. בקבוצות לא מגובשות יש לחלק אותם בעצמנו.
כאשר הילדים מחולקים בזוגות אנו מתחילים טורניר "אבן, נייר ומספריים" כל אחד עם בן או בת הזוג שלו, כאשר כל הקבוצה צועקת במקביל " אבן , נייר ומספריים המנצח בין השניים 1, 2, 3", הטורניר הוא עד אחד (ניצחון אחד).
המפסיד מכל זוג נעמד מאחורי המנצח והופך להיות המעודד האישי שלו לאורך המשך המשחק -בשביל להוסיף לאווירה ניתן לתת להם דקה של הליכה באזור המשחק שבה המפסיד מעודד בכל הכוח את המנצח.
לאחר מכן נחלק את הילדים שוב, מנצח נגד מנצח כאשר המפסידים שהפכו להיות מעודדים עומדים מאחורי המנצחים וממשיכים לעודד אותם.
וכך שוב, המפסיד והמעודד שלו הופכים להיות המעודדים החדשים של המנצח. כך ממשיכים עד לגמר – מצב שבו יש 2 מנצחים שמאחורי אחד עומדת חצי קבוצה ומאחורי השני עומדת חצי קבוצה.
לאחר הגמר יהיה מנצח אחד שכל הקבוצה תעמוד מאחוריו ותעודד אותו – ניתן לעשות מעגל גדול ש"המנצח הגדול" עומד במרכזו וכולם מעודדים אותו בכל הכוח.
לאחר המשחק עושים סיכום פעילות ושואלים את המנצח שאלות כמו:
- איך זה מרגיש לנצח?
- האם אי פעם הוא ניצח את כולם?
- איך זה מרגיש שכל הקבוצה מעודדת דווקא אותו?
ניתן גם לשאול את שאר הקבוצה שאלות כמו:
- איך זה מרגיש להפסיד?
- האם הצלחתם באמת לעודד את המנצח מכל הלב?
- אם כן למה? אם לא למה?
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
מטרת הפעילות היא להביא את חברי הקבוצה לתחושת ניצחון והפסד, להצליח להתעלות על הפסד ולעודד מישהו אחר על אף שהרגע הפסדתי לו.
תחרותיות היא חלק ניכר בהתמודדות של ילדים בחיי היום יום, ההבנה החשובה שזה בסדר גם לנצח וזה בסדר להפסיד זו הבנה חשובה ביותר – צריך ללמוד גם איך להפסיד.
"הפסיכולוג"
תפעול המשחק
אנו בוחרים מתנדב, ילד אחד מהקבוצה שהוא נבחר להיות "הפסיכולוג" ואומרים לו לצאת מהחדר/אזור הפעילות כך שהוא לי ישמע את המתרחש בקבוצה.
בזמן שהמתנדב שלנו בחוץ, הקבוצה בוחרת חוקיות מסוימת שכל חברי הקבוצה יפעלו על פיה מבלי שהמתנדב יודע בכלל מה החוקיות, לדוגמה: לפני שאנחנו מדברים אנחנו משלבים ידיים / לפני שאנחנו מדברים אנחנו אומרים "אממממ…" וכו'.
החוקיות יכולה להתבטא בתנועות, מילים , אותיות וצלילים.
לאחר שהקבוצה בחרה חוקיות אנו מחזירים את המתנדב שלנו, את "הפסיכולוג" לחדר ובאמצעות שאילת שאלות הוא צריך להבין ולגלות באיזו חוקיות הכיתה משתמשת.
המתנדב עומד במרכז ושואל כל פעם מישהו אחד בלבד שאלה שעליה הוא יענה על פי החוקיות.
במידה והמתנדב מתקשה בלמצוא את החוקיות ניתן לעזור לו ברמזים על איזה סוג חוקיות בחרנו: חוקיות בתנועה, במילים, בצלילים באותיות וכו'.
לאחר שהמתנדב עולה על החוקיות בוחרים "פסיכולוג" חדש וממציאים חוקיות חדשה.
בסוף המשחק עושים סיכום פעילות ושואלים את המתנדבים שאלות כמו
- איך הרגשת במשחק?
- איך הייתה התחושה שכולם ידעו משהו שרק את/ה לא ידעת?
בסיכום אפשר לדבר עם הילדים על כך שבפעילות התחושה הזו הייתה רק במשחק, אך במציאות כשילד או ילדה מנודים מהקבוצה ומרגישים לא שייכים זו יכולה להיות תחושה נוראית מאוד .
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
המטרה המרכזית של המשחק היא לתת לילדים להתמודד עם תחושת שוני ואף בדידות בתוך הקבוצה ולפתוח להם את העיניים לתחושות ורגשות שילדים עלולים לעשות במצב בו הם חווים נידוי וחרם בחיים האמיתיים מחוץ למשחק.
סיכום – את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי רוצה להגיד מה אפשר ללמוד מהפעילות שעשינו?
- נחזור לשאלות שדנו בהן בפעילויות עצמן.
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.