ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – תחרותיות בריאה, הערך שבלנצח והערך שבלהפסיד, מה זה ניצחון ומה זה הפסד ואיך צומחים משני המקומות.
המשחקים במפגש
אותיות ומספרים
ראשית את הפעילות נפתח בשיח פתוח עם הילדים על תחרות ושאלות בנושא כמו: מהי תחרות? מה זה ניצחון? מה זה הפסד? איך אנחנו מרגישים כשאנחנו מנצחים? איך אנחנו מרגישים כשאנחנו מפסידים? מהם היתרונות והמעלות של ניצחון ומהם היתרונות והמעלות של הפסד.
בשיח הכיתתי ניגע בנושא ונגיע להבנה משותפת שתחרות מטרתה להשתפר ולהנות. ניגע בנקודה שגם בניצחון וגם בהפסד נוכל להנות כל עוד אנחנו מכבדים אחד את השני ורוצים ללמוד גם מההצלחות שלנו אך על אחת כמה וכמה מה"כשלונות" והטעויות.
המשחק עצמו – נחלק את הכיתה ל -2 קבוצות אקראיות. קבוצה אחת תהיה קבוצת המספרים והקבוצה השנייה תהיה קבוצת האותיות. כל ילד בקבוצת המספרים מקבל מספר משלו, לדוגמה: יוסי מס' 1, איתי מס' 2, רוני מס' 3 וכו'. כנ"ל בקבוצת האותיות, כל ילד מקבל אות משלו: " שלום אות א', שרה אות ב', דוד אות ג' וכו'.
עכשיו כשהילדים מחולקים ל 2 קבוצות ולכל ילד יש את המספר/האות שלו נעמיד את הילדים ב -2 שורות אחד מול השני, שורה של קבוצת המספרים ושורה של קבוצת האותיות.
עכשיו מתחילה התחרות, מנחה המשחק אומר אות ומספר אקראיים למשל "ד' 9" , מספר 9 מקבוצת המספרים והאות ד' מקבוצת האותיות יוצאים לדרך. מה המטרה שלהם? להיות הראשונים שתופסים את הכדור אותו המנחה זרק. הראשון שתופס את הכדור מזכה את הקבוצה שלו בנקודה.
כאן יש קאץ'! משתתף שמתנהג בכבוד ולוחץ יד בצורה מכבדת ליריב שלו בין אם ניצח או הפסיד מקבל גם כן נקודה! משמע, למשל המשתתף מקבוצת האותיות ניצח והוא מגיע ללחוץ יד ליריב שלו מקבוצת המספרים הוא זוכה בנקודה נוספת ומזכה את הקבוצה שלו ב 2 נקודות. במידה וגם המשתתף מקבוצת המספרים שהרגע הפסיד מקבל את ההפסד בכבוד ומגיע ללחוץ יד ליריב מקבוצת האותיות גם הוא מזכה את הקבוצה בנקודה אחת. כך הילדים נמדדים לא רק על ההישג אלא גם על הדרך!
כך גם לצד השני, משתתף שמתנהג בצורה לא מכבדת, משוויץ בניצחון / מדבר לא יפה למשתתף מהקבוצה השנייה, יורדת לו נקודה גם אם הוא ניצח.
הקבוצה שצברה הכי הרבה נקודות מנצחת (על אף שהניצחון הוא לא חשוב כמו הדרך בה הילדים מתמודדים עם התחרות).
נקודה חשובה ביותר
כאשר אנחנו מזניקים את הילדים לתחרות ואומרים אות ומספר, חשוב מאוד לא לזרוק את הכדור בין שורות הילדים! במידה ושני הילדים ירוצו למרכז לתפוס את הכדור הם עלולים להתנגש אחד בשני ולהיפצע.
האופציות הן:
- לזרוק את הכדור לאזור רחוק ונייטרלי שלא נמצא בין השורות אלא לצד, למקום בו לא יוכלו להתנגש.
- במידה ומקום הפעילות מאפשר, ניתן לעשות את הפעילות בזחילה או בהליכה על הברכיים, ובכך לא יצברו מהירות ולא יוכלו להתנגש אחד בשני.
ציוד לפעילות
- כדור (רצוי ספוג)
ערכי הפעילות
תחרותיות בריאה, לנצח בכבוד, להפסיד בכבוד, להנות מתחרות לא משנה האם אני מנצח או מפסיד.
ברגע שהילדים יודעים שהם נמדדים על הדרך שבה הם פועלים ולא רק על התוצאה זה מדרבן אותם להתנהג בצורה מכבדת אחד לשני גם אם אנחנו לא באותה קבוצה .
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש ליפול אחורה בידיעה שאני חייב לסמוך על החבר שלי?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.